Senaste inläggen

Av Sara flintzberg - 12 oktober 2016 10:56

Nu läser vi en ny bok av Emma Adbåge som heter "Leni är ett sockerhjärta".

Av Sara flintzberg - 7 oktober 2016 12:57

Vi alla pedagoger vill tacka alla er föräldrar och barn som var med och hjälpte oss på vår gemensamma fixardag.

Av Sara flintzberg - 7 oktober 2016 12:21

Idag fick barnen välja vilken bok de ville lyssna på under vilan. Det blev många olika val (se bild nedan).

Enligt läroplanen ska förskolan sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation. Lpfö98:10

Av Sara flintzberg - 6 oktober 2016 10:46

I går (onsdag) gick vi till skogen och samlade höst.

På eftermiddagen började vi tillverka höstlyktor.

Av Sara flintzberg - 4 oktober 2016 15:14

Vår fina kantarellskog...

Idag bytte vi föremål och bilder på vårt årstidsbord.
Vi har pratat om att det är en ny månad som heter oktober, att fladdermössen ofta syns och hörs nu på kvällarna för de fångar mygg, att älgtjurar rör på sig långa sträckor för att hitta en älgko, att fåglarna flyttar söder ut till värmen och att man kan se dem flyga tillsammans som ett V, att ekorren gärna mumsar på goda hasselnötter, att det snart är Halloween och då används ofta pumpor som dekoration och att löven nu skiftar i vackra färger eftersom det blir kallare ute.

Av Sara flintzberg - 26 september 2016 15:53

Vi har pedagogiska planeringar för verksamheten som vi både kommer att maila ut till er föräldrar samt hänga upp i hallen. En av dem handlar om munmotorik och språkljud. Vi har uppmärksammat att vissa språkljud är svårare att uttala, därför satsar vi extra mycket på att öva på framförallt dessa under en period. Här kommer lite information om språkljud:

- hur barnet uttalar ett ord säger ingenting om barnets språkliga medvetenhet, men barn som har uttalssvårigheter kan behöva bli medvetna om hur språkljuden görs och var i munnen de skapas. Om barnet får den kunskapen blir det lättare för hen att träna ljudet i fråga ex göra munrörelser och ljud.
- Artikulationsställen: läpparna, tänderna, hårda eller mjuka gommen samt stämläpparna.

VAR:
- läppljud: P, B, F, V, M
- Tandljud: T, D, S, N, L
- uttalas mot hårda gommen: Tje-ljuden och J
- uttalas mot mjuka gommen: K, G, Ng, Sje-ljud
-Uttalas genom att stämläpparna sluts: H

HUR:
- stötljud/smällljud/stoppljud: P, T, K, B, D, G
- väsljud/Blåsljud/Brusljud: J, V, F, S, Sje-ljud, Tje-ljud, H
- Näsljud: M, N, Ng
- Likvidor: L, R

Vi tränar barnets fonologiska medvetenhet genom att leka med språket. Vi rimmar, munmotorik, leker med ord, bokstäver och ljud, tittar i en spegel hur munnen formas vid olika ljud. Detta gör vi med olika lekar och material och även med digitala verktyg.

Av Sara flintzberg - 26 september 2016 15:18

Vi övar vidare med bokstavsljud. Just nu fokuserar vi på F, S, K, B och D. Vi varierar övningarna för att fånga barnens intresse. Idag provade vi bland annat en app som heter "Bokstavsljud". Det gjorde vi på projektorn så att alla fick möjligheten att öva tillsammans. Vi provade också en ny app som heter Nallemix 1. Den innehåller sorterings- och kategoriseringsövningar. Barnen tyckte det var roligt att spela alla tillsammans.

Vi övar dagligen på att barnen ska ta på sig sina kläder, ytterkläder och skor själv. De är flitiga men vi uppskattar om ditt barn även får tiden att öva hemma. Det är en härlig känsla att kunna själv!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards