Direktlänk till inlägg 26 september 2016
Vi har pedagogiska planeringar för verksamheten som vi både kommer att maila ut till er föräldrar samt hänga upp i hallen. En av dem handlar om munmotorik och språkljud. Vi har uppmärksammat att vissa språkljud är svårare att uttala, därför satsar vi extra mycket på att öva på framförallt dessa under en period. Här kommer lite information om språkljud:
- hur barnet uttalar ett ord säger ingenting om barnets språkliga medvetenhet, men barn som har uttalssvårigheter kan behöva bli medvetna om hur språkljuden görs och var i munnen de skapas. Om barnet får den kunskapen blir det lättare för hen att träna ljudet i fråga ex göra munrörelser och ljud.
- Artikulationsställen: läpparna, tänderna, hårda eller mjuka gommen samt stämläpparna.
VAR:
- läppljud: P, B, F, V, M
- Tandljud: T, D, S, N, L
- uttalas mot hårda gommen: Tje-ljuden och J
- uttalas mot mjuka gommen: K, G, Ng, Sje-ljud
-Uttalas genom att stämläpparna sluts: H
HUR:
- stötljud/smällljud/stoppljud: P, T, K, B, D, G
- väsljud/Blåsljud/Brusljud: J, V, F, S, Sje-ljud, Tje-ljud, H
- Näsljud: M, N, Ng
- Likvidor: L, R
Vi tränar barnets fonologiska medvetenhet genom att leka med språket. Vi rimmar, munmotorik, leker med ord, bokstäver och ljud, tittar i en spegel hur munnen formas vid olika ljud. Detta gör vi med olika lekar och material och även med digitala verktyg.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 | 27 |
28 |
29 |
30 |
|||||
|